Trots att snön fortfarande ligger kvar och det knappast är lönt att börja härja runt på balkongen så försöker jag tjuvstarta våren med primulor och narcisser inomhus.  Nya säsongsbetonade växter brukar sällan kosta så mycket i blomsterhandeln, narcissen gick loss på 15 kr och primulorna fick man två för 30 kr. Det som plockar till sig är oftast när man ska ha nya krukor att ha dem i, det finns ju en uppsjö av krukor för alla möjliga smaker och visst blir man sugen på att köpa en ny för varje ny växt.  Mitt tips för oss snåljåpar är dock att ta av det man har hemma, en kakform som i bilden nedan eller kanske den där snygga jättelika tekoppen som du ändå aldrig dricker te ur!

Röda korset second hand hade stängt, så primulorna fick stå i mammas gamla kakform (Tack Mamma)

Narcisserna stå nöjda i en liten hink jag köpt på förra sommarens loppmarknad här i Ronneby.

Känner man dock att man vill uppdatera med nya krukor så rekommenderar jag second hand butiker. De flesta är precis som du, de köper nya krukor stup i kvarten, vilket resulterar i att second hand butiker oftast har ett helt lager med krukor vilka brukar kosta runt 5-10kr.  Då kan man ju med gott samvete köpa hem ett par nya.
Är man lite kreativ kan man också köpa sig färg som funkar på krukans material och uppdatera det man redan har, fråga på hobbyafärren vilken färg du skall använda om du är osäker.

Ett annat tips är att hålla ett öga öppet på sommarens alla loppmarknader. Själv har planerat att ta mig ner till Ronneby brunn och loppmarknaden där, när det väl drar igång och köpa det jag behöver till balkongen.  Jag hoppas på att hitta en piedestal, balkonglådor, en liten bänk och kanske någon liten stol för en billig slant.  Vill man dock inte vänta eller flänga runt på loppmarknader och i second hand butiker så är Ikea bra att besöka. De har faktiskt väldigt mycket balkong och uterumsinredning till en inte så stor slant.

Själv är jag sugen på att skaffa deras lilla växthus SOCKER, det skulle underlätta betydligt för att driva upp sommarens växter.

Växthuset hittar ni här: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70186603/

socker-vaxthus

Njuta av helgen och fortsätt planera, skulle inspirationen försvinna så titta in på Odla.nu. Där finns allt!