Don’t cover yourself with thistle and weeds. Så går Mumford and Sons låt som heter just Thistle and Weeds, vilken jag lyssnade på medan jag röjde runt bland massa bortglömda saker och då kom jag över två glömda fröpåsar.

Chilipeppar ‘Fich pepper’ – Caspicum annum
Vilken tydligen är en sort från före 1870, något jag kommer använda när jag förklarar för min historienörd till sambo varför vi behöver fler chiliplantor på uppdrivning i köksfönstret. Ingen kan argumentera emot ett kulturarv!

Det är precis rätt årstid att så chili nu, de har lång utvecklingstid. Sår man den redan nu i februari-mars så hinner de växa sig stora och motståndskraftiga tills det är dags att flytta ut dem till balkongen/uteplatsen eller i trädgården. Chili liksom tomatplantor drabbas ganska lätt av skadedjur, ger man dem en bra start inomhus ökar man dock chanserna att de ska orka stå emot.

Är man nyfiken på att odla egen chili så titta gärna på denna länken, den tar upp det mesta om hur man går tillväga, http://www.odla.nu/artiklar/inne/chili-latt-att-sa

Kungsmynta – Origanum vulgare
Oregano är en välkänd krydda för de flesta, men jag tycker också att den är fantastiskt fin när den blommar.  Hos mig ska den få stå för väldoften på balkongen och för att locka till sig stans alla insekter. Framför allt fjärilar är mycket förtjust i Kungsmynta.
Några av plantorna ska också få ett hem hos svärmor, som vill ha det omöjliga. En fin blommande nyttoträdgård, som inte kräver någon skötsel alls. Kungsmynta kan nog passa in här. Det enda den kräver är ett soligt läge men inte mycket skötsel. Det är snarare så att man får hålla efter den då den tycker om att sprida sig.

Kungsmynta ska förkultiveras inomhus i feburai-mars-april men går också bra att så utomhus i krukor och på friland.

Är man sugen på någon av dessa eller bara lite frö-inspiration så klicka in på http://www.impecta.se/  och är man osäker på hur man ska så sina fröer så finns det alltid en beskrivning med på fröpåsen.

Lycka till.