Växthuset jag nämnde i ett tidigare inlägg är nu i min ägo och på bara en vecka har det börjat spira, små gröna basilikaskott har börjat titta upp ur jorden, samt Timjan och kungsmynta. Jag väntar fortfarande på chilin och koriandern ska kika upp. Nyckeln till att odla är att kunna välsigna sina växter med tålamod.

Min nya barnkammare, vilken ruvar på Chili, Kungsmynta, Koriander, Basilika, Timjan och Ringblommor. Ringblommorna satte jag för att jag var så desperat efter något som blommar med mycket färg. Det går sådär för de stackarna, men skam den som ger sig.

Timjan har börjat titta upp.

Förutom att så nytt i mitt växthus har jag även förbarmat mig över mina stackars pelargoner, vilka inte fått den kärlek de förtjänar över vintern. Jag har inte haft möjlighet att ställa dem mörkt och svalt, vilket resulterat i förskräckligt fula pelargoner. Men nu är de nedklippta, nyplanterade och får gott om ljus.  Det är hög tid att ta hand om pelargonerna nu i Februari- Mars. Var inte rädd för att klippa ned dem ordentligt för att på sikt få fina plantor. En enkel Google- sökning eller en titt på Odla.nu kommer ge många goda tips om man är osäker på hur man på bästa sätt tar han om pelargonerna.
Jag har även tagit sticklingar på min Dr Westerlund pelargon, för att kunna ge bort efter förfrågningar.

Dr Westerlund i glaset till höger och en liten Mallorca till vänster

 

Dr Westerlund i blomning, min favorit bland pelargoner.

Mer så har jag också äntligen fått tummen ur och plantera en kärleksört. Jag plockade en bukett i höstas vilken sedan glömts bort i sin vas, slagit rot och fått flera fina skott. Det kändes synd att slänga dem när de växt sig stora i vasen och de skulle göra sig bra på balkongen till hösten. Så nu har de fått sig en välförtjänt kruka att växa i innan jag ställer ut dem på balkongen. Jag har alltid tyckt väldigt mycket om kärleksört, mycket för att de alltid få mig att tänka på en bok jag hade när jag var liten. Vad boken handlar om kommer jag inte ihåg men det fanns en sida som berättade att man kunde hänga två kärleksört i taket ovanför sin säng, man skulle sedan sova en natt med dem hägnade över sig. Om de morgonen efter hade vänt sig med blommorna mot varandra så betydde det att den kärlek man har får någon annan är besvarad.
Det kanske är värt att prova?
Kärleksörten är också fin för att den blommar sent och drar till sig fjärilar och andra insekter långt in på hösten när den största blomsterprakten lagt sig.

Kärleksört

I väntan på att våren ska ta fast på riktigt gläder jag mot åt att min Orkidéer blommar för fullt i fönsterna.  Även om våren vissa dagar känns oerhört långt borta så finns det mycket att göra inomhus såhär års. Har du som jag sått frön så har du fullt upp med att sköta dem, hålla dem fuktiga och småningom plantera om dem. Det är inte mycket som gör mig gladare än att se små skott växa upp till stora plantor.