Om ni som jag är galen i att köpa billiga påskliljor eller andra lökar i mataffären för att pigga upp inomhus nu såhär innan våren tar fart på riktigt, så vill jag tipsa om att man faktiskt kan spara dessa till nästa vår! Många är nog frestade att slänga lökarna när de börjar se lite risiga ut, men varför inte testa att spara dem? Då behöver man inte köpa nya lökar nästa år. Halva grejen med trädgård och odling är att alltid tänka framåt och planera för nästa år. Man måste helt enkelt ligga steget före och ha en ordentlig portion tålamod i bakfickan.

Man låter dem helt enkelt stå kvar till bladen vissnat ner helt och är bruna. Det är dock viktigt att de får stå soligt och att  man vattnar dem så att lökarna får kraft att växa inför nästa vår
När bladen är nedvissnade kan man antigen gräva ned dem i trädgården direkt tjälen har släppt eller så tar man upp dem ur krukan, tar bort så mycket jord man kan och förvarar dem sedan i något mörkt utrymme. Helst i en papperslåda där det inte samlas för mycket fukt, då kan lökarna börja ruttna.
Bästa planteringstiden för vårblommande lökväxter är i Augusti – Oktober.  Vill man plantera dem i kruka på hösten måste man tänka på att krukan är ordentligt dränerad helst med gott om lekarkulor i botten, detta för att de inte ska ruttna i krukan under höstens alla regnoväder.
Tycker man att de är lite fult att ha vissnade växter stående framme kan man gömma dem bakom en gardin så slipper du se bruna tråkiga blad varje dag.

Påskliljor och amaryllis som får stå i fönstret och samla solljus inför nästa vår.

 

 

 

 

 

 

 

Jag vill också passa på att visa att det växer som bara den i mitt växthus och att mangon jag planterade för ett par veckor sedan har tittat upp ur jorden! Jag köpte mig ett växthus för att jag har lite dåligt om plast i min lägenhet och ville ha allt samlat på ett ställe.
Men man behöver faktiskt inget växthus eller ens några krukor! Det går precis lika bra att så frön i gamla mjölkartonger, toapappersrullar, smörpaket och äggkartonger! Kom bara ihåg att göra hål i botten om du använder smör eller mjölkartonger och att sätta plast över så att inte dina små plantor torkar ut medan de är små!  Alla mina chiliplantor fick inte plats i växthuset så jag gjorde ett växthus var till dem (se bild nedan) Ett superlätt sått att skapa en bra miljö för dina små plantor.

Basilika och koriander

 

Mangon jag planterade för ett par veckor sedan har kommit upp växter så det knakar! Snart får den inte plats i växthuset längre.

 

Ett tips för er som inte har växthus, sätt krukorna i en plastpåse och knyt eller använda klämmor i toppen. Glöm inte att göra hål i påsarna så att ny luft kan komma in.